
Etter avsløringene om juks med hoppdresser, tar Nammo grep og fjerner sin logo fra det norske hopplandslagets drakter. Selskapet understreker at de ikke har sagt opp avtalen med Norges Skiforbund, men vil ha alle fakta på bordet før de fortsetter samarbeidet.
Mandag morgen meldte VG at advokatfirmaet Help trekker seg som sponsor for hopplandslaget etter skandalen i Granåsen. Senere samme dag sendte Nammo ut en pressemelding der de uttrykker sin sterke misnøye.
– Nammos logo vil ikke synes på landslaget inntil videre, skriver selskapet.
Nammo er en av fem hovedsponsorer som fortsatt støtter laget etter at Help trakk seg. De gjenværende sponsorene er Advanzia Bank, Toyota, Bildeler.no og Fibra.
HELP TREKKER SEG ETTER KRISMØTE
Etter avsløringen om juks med hoppdresser besluttet Help å trekke seg umiddelbart.
– Det er trist at norsk hoppsport på få døgn bryter ned tilliten den var i ferd med å gjenopprette, sier kommunikasjonsdirektør Dag Are Børresen i Help til VG.
Han understreker at de ikke kan stå inne for en sponsoravtale med et lag som jukser.
NAMMO: – UAKSEPTABELT
Nammo uttrykker i sin pressemelding at de er svært misfornøyd med avsløringene.
– Dette er uakseptabelt og ikke i samsvar med våre selskapsverdier, skriver de.
Selskapet har en avtale med Norges Skiforbund til 2027, men vil umiddelbart starte en dialog om situasjonen.
– Det må settes inn tiltak for å sikre at dette aldri skjer igjen, heter det i pressemeldingen.
EKSPERT: NAMMO BØR TREKKE SEG
Omdømmeekspert Trond Blindheim mener Nammo bør trekke seg som sponsor.
– Av konsekvens bør de trekke seg, men strengere regler og kontroll kan gi en mulighet for videre samarbeid, sier han.
Han advarer om at skandalen kan skade Norges rykte internasjonalt.
– Reaksjonene er sterke i Europa. Dette er en stor skandale, avslutter Blindheim.