Nær 400 innbyggere i Østre Toten kommune står uten fungerende trygghetsalarmer etter tekniske problemer. Kommunen informerte om situasjonen i en pressemelding fredag kveld.
Feil i SIM-kortene
Ifølge tjenesteområdeleder Anne Merete Høiberg oppsto feilen rundt klokken 15 fredag ettermiddag. Problemet ser ut til å være knyttet til SIM-kortene som brukes i alarmene. Leverandøren jobber nå intenst for å finne en løsning, men det er foreløpig usikkert hvor lenge problemene vil vare.
– Leverandøren holder oss løpende oppdatert og vi følger våre lokale rutiner i mellomtiden sier Høiberg. Hun legger til at lignende problemer har oppstått flere ganger i løpet av høsten og vinteren.
Tiltak for å ivareta brukerne
Hjemmetjenesten har iverksatt flere tiltak for å sikre tryggheten til brukerne. Dette inkluderer å oppsøke de som hyppig bruker alarmene og kontakte samtlige brukere for å sjekke deres situasjon.
Høiberg forteller at det nå er stor pågang på vakttelefonen, og oppfordrer brukere som trenger akutt hjelp til å kontakte legevakten på telefonnummer 116117 eller AMK-sentralen på 113.
Oppfordring til pårørende
Kommunen oppfordrer også nærstående til å kontakte sine slektninger eller bekjente som har trygghetsalarm, for å sikre at de har det bra.
– Vi tar situasjonen på det høyeste alvor og gjør alt vi kan for å ivareta brukerne våre, avslutter Høiberg.
det melder Oppland Arbeiderblad på nett.